Schoolreis Bellewaerde

Morgen gaan de leerlingen van L5 en L6 met de fiets naar Bellewaerde op schoolreis. We zorgen voor een fiets die piekfijn uitgerust is en we brengen onze picknick mee + fietsslot. Smeer maar de kuiten zodat je morgen probleemloos heen en terug kan. We kijken er al naar uit!

Stadsklassen: dag 2.

Dag twee van deze stadsklassen vloog voorbij! Deze ochtend maakten we na het ontbijt onze picknick klaar om er een hele dag op uit te trekken. We stapten de metro op richting centrum om met de hele groep nog eens de beroemdste inwoner van Brussel te bezichtigen: Manneken Pis. Tijdens het stadsspel was niet elk groepje erin geslaagd om deze kleine beroemdheid te bewonderen. Dit moest dus rechtgezet worden! Na dit bezoekje wachtte ons een langere verplaatsing met metro en tram naar de Reyerslaan. Een vriendelijke en enthousiaste gids nam ons mee naar de verschillende tv studio’s. We namen plaats bij ‘Van Gils en gasten’, bewonderden de studio van Sportweekend en Sporza, gingen een kijkje nemen in de ‘blue screen studio’ waar het weer wordt gepresenteerd en botsten tijdens ons bezoek op onze weerman, Frank Deboosere. Hij vertelde ons dat hij elke dag zijn hobby komt uitoefenen op de VRT en dat we allen flink ons best moesten doen. Hij kon ons helaas geen droge afsluiter beloven van deze driedaagse maar wist wel te zeggen dat het maar wat gemiezer zou worden…
Tijdens ons bezoek zagen we heel wat decors, de schminkstudio, de kapster en de regiekamer. We kregen een heel mooi beeld van hoe televisie wordt gemaakt. Kortom: een leerrijk bezoek!
We spoedden ons nadien naar het Brussels Parlement waar we een schitterende uitleg kregen over de werking van het parlement. We mochten als echte ministers plaatsnemen in de grote zaal en namen ook een kijkje in de commissiezaal. Het geheel werd afgesloten met een spannende quiz waarin Massimo zich tot winnaar kroonde. Bravo!
De klok wees reeds 17.30 uur aan dus was het tijd om terug te keren naar onze verblijfplaats. Als avondmaal smulden we van lekkere Turkse pizza met groenten.

De avond werd feestelijk afgesloten met een quiz en muziek.
Nu,23 uur ’s avonds, is de rust weergekeerd in de Waterman en duiken we allen ons bed in. We stapten vandaag opnieuw zo’n 10-tal kilometer en de vermoeidheid begint wat toe te slaan.

Morgen trekken we nog naar de Zavel en de Marollen om er o.a. de vlooienmarkt te bezoeken. We eindigen onze driedaagse op de Grote Markt vooraleer we dan huiswaarts sporen.

Maar eerst nog een dagje rondwandelen in het levendige Brussel.

Fotoboek stadsklassen dag 2.

Stadsklassen: dag 1.

Vanmorgen vertrokken we met onze zesdeklassers richting Brussel voor onze driedaagse stadsklas. Na een vlekkeloze treinrit wachtte de gids ons om 10.15 uur in het Centraal Station. Na wat uitleg over het stadsspel trokken we in groepjes doorheen het stadscentrum: het stadhuis, de Sint-Hubertusgalerijen, de beurs, Manneken Pis, de Grasmarkt, de Sint-Goedelekathedraal, … passeerden de revue. We hadden meteen een beeld van onze hoofdstad. ’s Middags trokken we naar het Warandepark om te smullen van onze picknick en nog wat te genieten van het mooie lenteweer. Al leek het meer zomer!
Metrogewijs gingen we naar het Atomium. Boven hadden we een prachtig vergezicht over Brussel en omgeving. Via de verschillende bollen klommen en daalden we verder doorheen ons bezoekje. Eenmaal terug buiten in de lentezon trakteerden we ons op een lekker ijsje. Mmmm!
Tijd om onze verblijfplaats op te zoeken. Rond 17.00 uur kwamen we aan in de Waterman waar we onze kamers opzochten vooraleer we aan tafel gingen. We smulden van lekkere lentegroentjes met aardappelen en varkenshaasje.
Met ons buikje vol moest er nadien in de speleobox geklommen worden. Oei, dat was nipt!
De kinderen konden ook nog hun klimkunsten testen op de klimmuur. Na veel zweten in de klimzaal was het tijd voor een verkwikkende douche, een dessertje en een gezelschapsspelletje als afsluiter van deze eerste dag.
Straks duiken we ons bedje in om flink te slapen! (Dat denken we toch…)
Groeten,
de stadsklassers.

Fotoboeken stadsklassen dag 1.

De plantmaatjes in actie.

De voorbije weken staken bijna 100 kinderen de handen uit de mouwen in onze schooltuin. De plantmaatjes zaaiden radijsjes, sla, bloemen, erwten, pompoenen en zullen dit jaar ook proberen om tomaten en courgettes te laten groeien. Daarnaast hebben we ook opnieuw enkele ‘aardappelboeren’ en plantten we enkele bessenstruiken nabij onze tuin. Zo hopen we in de toekomst ook jeneverbesjes, frambozen en zwarte bessen te kunnen oogsten. Je merkt het: heel veel activiteit in onze groene schoolomgeving. Foto’s van de plantmaatjes vind je terug in het fotoboek.

Musical ‘Torenhoog’.

We blikken graag nog eens terug op de musical ‘Torenhoog’ die de kinderen van het koor ‘het Muzeschuitje’ brachten o.l.v. juf Hilde. Na vele repetities over de middag, op woensdagnamiddag, ja zelfs tijdens de vakantie was het resultaat subliem! Het verhaal over Mark Suikerberg en de blogger Renzo Ros nam ons mee naar de hoogste toren van de wereld ‘de Dreamtower’. Er werd gedanst, gezongen en geacteerd. De kinderen genoten van hun optreden en de reacties achteraf waren heel positief. Bravo aan het alle deelnemers en voor juf Hilde: dikke duim!