Scholengemeenschap

Scholengemeenschap

 

Onze school werkt samen met alle katholieke basisscholen van Moorsele, Gullegem en Wevelgem.  

Samen vormen wij ‘SCHOLENGEMEENSCHAP GULDENBERG’.

Onder het motto ‘SAMEN BETER’  willen we door nauw samen te werken ons onderwijs versterken!  
We willen SAMEN werk maken van ‘ONDERWIJS VOOR DE 21ste EEUW’ 
We willen onze leerlingen zin doen krijgen in LEREN en LEVEN! 
Vanuit onze CHRISTELIJKE INSPIRATIE kiezen we voor AMBITIEUS en DUURZAAM onderwijs in WARME scholen. 
We willen hierbij ZORG dragen voor iedereen.

Onze scholengemeenschap telt meer dan 2000 leerlingen en een 200-tal personeelsleden.  
Alle scholen behoren tot de VZW GULDENBERG, katholiek basisonderwijs.

Dhr. Hans Seynhaeve is aangesteld als coördinerend directeur.  Hij staat in voor de dagelijkse werking van de scholengemeenschap in nauwe samenwerking met de volledige directiegroep.

Bovenaan (van links naar rechts): Leen Degryse (BaMo Moorsele ped), Saskia Debrouwere (Gulleboom lager Gullegem ped), Tjorvina Vandemoortele (Gulleboom kleuter ped), Nele Maddens (SPWe-basis Wevelgem), Christl Verstraete (Posthoorn Wevelgem), Sophie Meesseman (Gulleboom adm.fin), Elien Tant (Wijnberg Wevelgem)
Onderaan (van links naar rechts): Mathijs Forrez (BaMo Moorsele adm/fin), Hans Seynhaeve (coördinerend directeur)

Een overzicht van onze samenwerking:

● Vrij regelmatig komt de directiegroep samen. Er worden heel wat afspraken gemaakt naar samenwerking toe: personeelsbeleid – planning en uitwerking gezamenlijke prioriteiten -personeelsvergaderingen-studiedagen, veiligheidsbeleid, aankoopbeleid,…
● De introductie van het referentiekader voor onderwijskwaliteit plaatst kwaliteit en kwaliteitszorg hoog op de agenda. Een kwaliteitscoördinator (Carmen Vanmarcke) is één dag per week vrijgesteld om onze scholen te ondersteunen in hun streven naar kwaliteitsvol onderwijs. Dit doet ze aan de hand van analyses van bevragingen en toetsen.
● In een gezamenlijk personeelsbeleid worden nieuwe leerkrachten aangeworven, begeleid en geëvalueerd. Twee ervaren leerkrachten (Annelies Rysman en Lore Warnez) zijn deels vrijgesteld als mentoren-aanvangsbegeleiding om startende leerkrachten te begeleiden en te ondersteunen. Een viertal leerkrachten zijn aangeworven in een lerarenplatform van waaruit
wij vervangingen kunnen organiseren.
● Drie secretariaatsmedewerkers staan in voor de personeelsadministratie.
Deze specialisten staan garant voor een vlotte afhandeling van de vele personeelsdossiers. Een ander duo verzorgt de boekhouding voor alle scholen. Door deze centralisatie komt er tijd vrij voor de secretariaatsmedewerkers in de verschillende scholen, zodat zij kunnen instaan voor een vlotte leerlingenadministratie en een warm onthaal.
● Tweemaandelijks komen de zorgcoördinatoren van de scholengemeenschap samen, onder leiding van Evie Cottenie en Delphine Vanlersberghe. Er wordt veel uitgewisseld, onder meer rond een gezamenlijke prioriteit per schooljaar.
In de voorbije jaren was er reeds uitgebreide aandacht voor ADHD, hoogbegaafdheid, dyslexie, autisme, schrijfmotoriek, warme school, hoogbegaafdheid, anderstaligheid,.. Mede dankzij de middelen van DIGISPRONG willen we de komende jaren
verder inzetten op de digitalisering van het leerproces. Bert Vanhauwaert en Gudrun Sinnaeve zijn aangesteld als ICT-coördinatoren op het niveau van de scholengemeenschap om dit plan te helpen waarmaken!
Alle leerlingen van het 4de leerjaar leren blind werken op de laptop. De ouders met kinderen in het 4de leerjaar krijgen hierover nog een afzonderlijk schrijven.
● Christof Verschaete werkt als preventie-adviseur. Hij staat in voor de veiligheid op onze scholen: evacuatie-oefeningen, controles brandblussers-elektrische installaties-speeltoestellen-EHBO…, sensibiliseren kinderen voor ‘dode hoek’, rugpreventie via boekentasweging, …
● Wim Coolsaet en Hanne Himpe zijn voor de scholengroep aangesteld om de vele geplande infrastructuurwerken te stroomlijnen en goede afspraken te maken met architecten en aannemers. Zij zijn de contactpersonen voor
infrastructuur met het schoolbestuur.
● Onze sportleerkrachten komen regelmatig bijeen. Tijdens dit sportoverleg worden heel wat ideeën en lestips aan elkaar
doorgegeven. De sportleerkrachten organiseren jaarlijks in september voor alle leerlingen
van het 6de (ongeveer 200) een aquatlon (zwemmen + lopen). Eind juni staat er voor de ruim 400 leerlingen van het 3
de en 4de leerjaar nog een trefbaltornooi op het programma.
● Door samenwerking sta je sterker indien je moet onderhandelen over prijzen.
Samenaankoop levert interessante prijzen op voor verzekeringen, papier, controle blusmiddelen, computermateriaal, mobiele telefonie,…
● Als we in groep naar buiten komen, klinkt onze stem luider in allerlei overlegorganen. Als je meer dan 2000 leerlingen vertegenwoordigt, word je meer gehoord.
● Twee onderhoudsmedewerkers (Filip Lefebvre en Wouter Vanhauwaert) staan in voor het onderhouden van de tuinen, de speelplaatsen en de gebouwen van alle scholen.

U merkt het zelf…scholengemeenschappen hebben heel veel mogelijkheden!
Uitwisselingen kunnen verrijken!  Samenwerken verhoogt de efficiëntie!
Iedere basisschool heeft zijn eigen cultuur en deze verscheidenheid zorgt op zijn beurt voor een ongeziene rijkdom. 
Laat ons dan ook ‘samen’ doen, waar we ‘samen’ beter van worden!